Kiedy dziecko zaczyna mówić

Dziecko

Kiedy w rodzinie pojawi się dziecko, zmienia się cały świat dla rodziców, dziadków, a czasem i dla starszego rodzeństwa. Zaczyna się czas oczekiwania na pierwszy uśmiech, siadanie, ząbek, samodzielnie postawiony krok, czy słowo. Jednym z najczęściej zadawanych specjalistom pytań, jeśli chodzi o rozwój dziecka, są właśnie te o mowę:

  • kiedy powinno paść pierwsze słowo?
  • jak często powinny pojawiać się kolejne?
  • kiedy pierwsze krótkie zdanie?
  • kiedy pytania o otoczenie: kto? co? jak? czemu? dlaczego? a co to?

Jak rozwija się ludzka mowa?

Warto wiedzieć, że dziecko najpierw zaczyna rozumieć słowa – czasem na długo przed tym, zanim któreś wypowie po raz pierwszy. Dlatego tak ważne jest, aby słuchało ludzkiej mowy w swoim otoczeniu.

Pierwszym etapem nauki mowy jest tzw. głużenie, które pojawia się, gdy maluch ma mniej więcej 2-3 miesiące. Składają się na nie dźwięki typu: ag, aggu, gli itp. Dziecko wydaje je jeszcze nieświadomie i bez konkretnego zamiaru.

W wieku ok. 6 – 7 miesięcy, dziecko zaczyna powoli gaworzyć. W odróżnieniu od nieświadomego głużenia, tutaj dochodzi do prób naśladownictwa pewnych dźwięków słyszanych z najbliższego otoczenia. Do 12. miesiąca życia pojawia się już także wokalizacja. Trzeba jednak pamiętać, że dopiero w okolicy ukończenia 1. roku, maluch zaczyna kojarzyć, że słowa mają pewne znaczenia i może próbować coraz bardziej świadomie używać niektórych wyrazów. To właśnie wtedy rodzina słyszy „mama”, „tata”, baba”, czy „daj”.

Kto mówi wcześniej?

Powszechnie uważa się, że wcześniej zaczynają mówić dziewczynki. Trzeba jednak pamiętać, że rozwój ogólny, w tym mowy to indywidualna sprawa każdego konkretnego dziecka. Dane statystyczne mają rodzicom jedynie zamonitować, kiedy należy zapytać o problem braku lub opóźnienia rozwoju mowy lekarza pierwszego kontaktu.

Co dalej?

Przeciętne dziecko w wieku 19-24 miesięcy wypowiada do 200 słów, ale rozumie znacznie więcej. Używa już prostych zdań, wspomagając się mimiką i gestami, jeśli jeszcze nie wszystko potrafi nazwać słowami.

Do rozkwitu nauki mowy dochodzi zazwyczaj w wieku 24-36 miesięcy, kiedy dziecko jest coraz bardziej zainteresowane powtarzaniem i nauką wyrażania pytań i myśli. Warto to wykorzystać i tym bardziej wspomagać swoją pociechę – mówić do niej, czytając, puszczając piosenki dla dzieci itd.

Rola najbliższych w procesie rozwoju mowy dziecka

Nie powinna ona absolutnie ograniczać się do samego pytania: kiedy dziecko zaczyna mówićPrace nad tym rozdziałem rozwoju powinna zacząć się od początku życia dziecka, a niektórzy mówią, że nawet jeszcze podczas ciąży. Mówienie, czytanie, opowiadanie o tym, co się dzieje dookoła, co się akurat robi – to wszystko wspomaga rozwój mowy dziecka. A z biegiem czasu to także oczekiwanie interakcji, jak np. odpowiedzi na proste pytania, nie tylko zamknięte (kiedy oczekuje się odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej), ale i otwarte.

Do tego powinna dochodzić stała obserwacja. To, że niektóre dzieci zaczynają mówić nieco później, bo jest to np. uwarunkowane genetycznie, nie oznacza, że trzeba czekać z założonymi rękami na każde kolejne słowo. Warto wtedy korzystać z pomocy logopedy i samemu motywować dziecko do pewnych ćwiczeń języka i mięśni buzi.

Artykuł przygotowany przy współpracy z serwisem parentingowym MamoSfera.pl

Lost Password